Zatrudnienie emeryta. Jak zatrudnić emeryta

Zatrudnienie emeryta może być dobrym sposobem na wsparcie osób w starszym wieku. Nie dość, że zyskujemy pracownika ze sporym doświadczeniem – zarówno życiowym, jak i zawodowym, to na dodatek dajemy też możliwość dorobienia do emerytury. Jak zatrudnić emeryta?

Kto to jest emeryt?

Warunki zatrudnienia emeryta i rencisty są praktycznie takie same dlatego będziemy w materiale skupiać się na obu grupach. To ile będzie kosztowało pracodawcę zatrudnienie emeryta lub rencisty, zależy przede wszystkim od tego jaka forma umowy będzie z nim zawarta. Inaczej będzie to bowiem wyglądać w przypadku umowy cywilnoprawnej, a inaczej w przypadku umowy o pracę.

Zanim przejdziemy do spraw związanych z zatrudnieniem emeryta lub rencisty, dobrze jest zorientować się najpierw, kim zgodnie z prawem jest emeryt i rencista do osoba, która ma ustalone prawo do otrzymania świadczenia emerytalnego lub rentowego. Mówiąc inaczej, musi ona spełniać określone warunki do tego by ZUS lub KRUS, mogły wydać decyzję o przyznaniu prawa do tego świadczenia. To, czy taką decyzję wyda ZUS czy KRUS, zależy od tego, gdzie była ubezpieczona osoba, starająca się o prawo do emerytury lub renty.

Podstawowym warunkiem otrzymania emerytury jest osiągnięcie wieku emerytalnego. Renta jest przyznawana osobom, które nie są zdolne do świadczenia pracy.

Składki ZUS emeryta

Jeśli pracodawca podpisze z emerytem umowę o pracę, to od wynagrodzenia trzeba będzie odprowadzić składki na ubezpieczenie emerytalne, rentowe, a także chorobowe i wypadkowe. Oprócz tego koniecznym będzie płacenie składek na ubezpieczenie zdrowotne. Inaczej niż w przypadku „zwykłych” pracowników podchodzi się w tej sytuacji do składek na Fundusz Pracy i Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych. W przypadku kobiet, które ukończyły 55 lat i mężczyzn, którzy skończyli 60 lat, składki te nie są odprowadzane.

CZYTAJ TAKŻE: Składka zdrowotna. Po co ją płacimy?

Zatrudnienie emeryta – utrata emerytury

Jeśli emeryt zdecyduje się na rezygnację z pobierania świadczenia bo wciąż chce pracować, to aż do przekroczenia limitu 85 528 zł nie będą odprowadzane z jego wynagrodzenia zaliczki na podatek dochodowy.

Umowa zlecenie z emerytem

W przypadku umowy zlecenia z emerytem sytuacja tez nie jest skomplikowana. Jeśli umowa zlecenie to jedyna forma zatrudnienia, podlega ona obowiązkowemu ubezpieczeniu emerytalnemu, rentowemu i wypadkowemu, a także zdrowotnemu. Ubezpieczenie chorobowe jest dobrowolne. Jeśli emeryt zatrudniony jest w jeszcze innym miejscu na umowę o pracę z minimalnym wynagrodzeniem to wtedy płaci się tylko ubezpieczenie zdrowotne. Wyjątek stanowi umowa zlecenie z własnym pracodawcą. Wtedy takie wynagrodzenie traktuje się jak to uzyskiwane z umowy o pracę i trzeba rozliczać pełne składki ubezpieczenia społecznego i zdrowotnego.

Jeśli umowy zlecenia emeryt podpisał z kilkoma firmami, to wszystkie z nich są normalnie oskładkowane aż do momentu, gdy ich wartość osiągnie kwotę minimalnego wynagrodzenia.

Emeryt na umowie o dzieło

Z emerytem można też oczywiście podpisać umowę o dzieło. W tym przypadku nie ma konieczności płacenia składek ZUS. Dochód jest jednak normalnie opodatkowany.

Emerytura gdy emeryt pracuje

Jeśli emeryt decyduje się podjąć pracę to musi jak najszybciej powiadomić o tym ZUS lub KRUS. Wszystko dlatego, że od wysokości dochodu uzyskiwanego z pracy będzie zależało to, czy jego emerytura będzie zwiększona czy zmniejszona.

 

Czytaj również

Najchętniej czytane

Działalność nierejestrowa...

Firma na próbę, zarabiani...

Czy można mieć dwie dział...

Czy można posiadać więcej...

Czynny żal. Jak działa? W...

Czynny żal pozwala unikną...
Mała Księgowość

Najnowsze

Zadatek czy zaliczka

Zadatek i zaliczka to poj...

Kalkulator odsetek ustawo...

Kalkulator odsetek ustawo...

Mały ZUS i działalność go...

Czy działalność gospodar...

Chcesz być na bieżąco z najnowszymi wiadomościami?

Wpisz tylko swój email, a będziemy w kontakcie. To takie proste!