Zatrudnienie emeryta może być dobrym sposobem na wsparcie osób w starszym wieku. Nie dość, że zyskujemy pracownika ze sporym doświadczeniem – zarówno życiowym, jak i zawodowym, to na dodatek dajemy też możliwość dorobienia do emerytury. Jak zatrudnić emeryta?
Kto to jest emeryt?
Warunki zatrudnienia emeryta i rencisty są praktycznie takie same dlatego będziemy w materiale skupiać się na obu grupach. To ile będzie kosztowało pracodawcę zatrudnienie emeryta lub rencisty, zależy przede wszystkim od tego jaka forma umowy będzie z nim zawarta. Inaczej będzie to bowiem wyglądać w przypadku umowy cywilnoprawnej, a inaczej w przypadku umowy o pracę.
Zanim przejdziemy do spraw związanych z zatrudnieniem emeryta lub rencisty, dobrze jest zorientować się najpierw, kim zgodnie z prawem jest emeryt i rencista do osoba, która ma ustalone prawo do otrzymania świadczenia emerytalnego lub rentowego. Mówiąc inaczej, musi ona spełniać określone warunki do tego by ZUS lub KRUS, mogły wydać decyzję o przyznaniu prawa do tego świadczenia. To, czy taką decyzję wyda ZUS czy KRUS, zależy od tego, gdzie była ubezpieczona osoba, starająca się o prawo do emerytury lub renty.
Podstawowym warunkiem otrzymania emerytury jest osiągnięcie wieku emerytalnego. Renta jest przyznawana osobom, które nie są zdolne do świadczenia pracy.
Składki ZUS emeryta
Jeśli pracodawca podpisze z emerytem umowę o pracę, to od wynagrodzenia trzeba będzie odprowadzić składki na ubezpieczenie emerytalne, rentowe, a także chorobowe i wypadkowe. Oprócz tego koniecznym będzie płacenie składek na ubezpieczenie zdrowotne. Inaczej niż w przypadku „zwykłych” pracowników podchodzi się w tej sytuacji do składek na Fundusz Pracy i Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych. W przypadku kobiet, które ukończyły 55 lat i mężczyzn, którzy skończyli 60 lat, składki te nie są odprowadzane.
CZYTAJ TAKŻE: Składka zdrowotna. Po co ją płacimy?
Zatrudnienie emeryta – utrata emerytury
Jeśli emeryt zdecyduje się na rezygnację z pobierania świadczenia bo wciąż chce pracować, to aż do przekroczenia limitu 85 528 zł nie będą odprowadzane z jego wynagrodzenia zaliczki na podatek dochodowy.
Umowa zlecenie z emerytem
W przypadku umowy zlecenia z emerytem sytuacja tez nie jest skomplikowana. Jeśli umowa zlecenie to jedyna forma zatrudnienia, podlega ona obowiązkowemu ubezpieczeniu emerytalnemu, rentowemu i wypadkowemu, a także zdrowotnemu. Ubezpieczenie chorobowe jest dobrowolne. Jeśli emeryt zatrudniony jest w jeszcze innym miejscu na umowę o pracę z minimalnym wynagrodzeniem to wtedy płaci się tylko ubezpieczenie zdrowotne. Wyjątek stanowi umowa zlecenie z własnym pracodawcą. Wtedy takie wynagrodzenie traktuje się jak to uzyskiwane z umowy o pracę i trzeba rozliczać pełne składki ubezpieczenia społecznego i zdrowotnego.
Jeśli umowy zlecenia emeryt podpisał z kilkoma firmami, to wszystkie z nich są normalnie oskładkowane aż do momentu, gdy ich wartość osiągnie kwotę minimalnego wynagrodzenia.
Emeryt na umowie o dzieło
Z emerytem można też oczywiście podpisać umowę o dzieło. W tym przypadku nie ma konieczności płacenia składek ZUS. Dochód jest jednak normalnie opodatkowany.
Emerytura gdy emeryt pracuje
Jeśli emeryt decyduje się podjąć pracę to musi jak najszybciej powiadomić o tym ZUS lub KRUS. Wszystko dlatego, że od wysokości dochodu uzyskiwanego z pracy będzie zależało to, czy jego emerytura będzie zwiększona czy zmniejszona.