Podpis zaufany można wygenerować przy pomocy Profilu Zaufanego. Możliwości zastosowania podpisu zaufanego jest coraz więcej. Jak działa podpis zaufany i czy jest bezpieczny?
Podstawowym założeniem podpisu zaufanego jest możliwość potwierdzania tożsamości i podpisywania dokumentów elektronicznych wysyłanych do urzędów. Robi się to dzięki Profilowi Zaufanemu. To bezpłatne narzędzie, które potwierdza tożsamość elektronicznej administracji. Profil zaufany ważny jest przez 3 lata. Każdy obywatel może mieć tylko jeden Profil Zaufany.
Co to jest podpis zaufany?
Podpis zaufany to integralna część Profilu Zaufanego. Pozwala na podpisanie każdego dokumentu elektronicznego niezależnie od tego czy są to formularze urzędowe, czy stworzone samodzielnie dokumenty zapisane na lokalnym dysku. Podpisanie dokumentu potwierdza się kodem autoryzacyjnym SMS. Podpis zaufany zastępuje własnoręczny podpis. Warto pamiętać, że samo zalogowanie do Profilu Zaufanego nie jest równoznaczne z podpisem zaufanym. Żeby dokument podpisać, trzeba przeprowadzić dodatkową autoryzację poprzez SMS.
Jak podpisać podpisem zaufanym dokument zapisany na dysku?
Jeśli chcemy podpisać dokument przygotowany samodzielnie na komputerze a dokument zapisany jest w jednym z formatów: .txt, .rtf, .pdf, .xps, .odt, .doc, .xls, .ppt, .docx, .csv czy .jpg wchodzimy na stronę podpisywania podpisem zaufanym, kliknąć „wybierz dokument z dysku”, potem kliknąć „podpisz”. W tym momencie zostaniemy przekierowani do konta Profilu Zaufanego. Gdy wybierzemy opcję „Podpisz podpisem zaufanym i potwierdzimy całość smsem, system wygeneruje plik .xml. Wybierając opcję „pobierz” można zapisać dokument na komputerze. Potem można już wysyłać dokument jako podpisany.
CZYTAJ TAKŻE: Marża i narzut – czym się różnią?
Czy obcokrajowiec może podpisać dokument podpisem zaufanym?
Żeby móc podpisywać dokumenty podpisem zaufanym, trzeb mieć Profil Zaufany. Do uruchomienia Profilu Zaufanego potrzebny jest numer PESEL. Jeśli więc cudzoziemiec posiada prawo stałego pobytu, to z urzędu nadawany jest mu numer PESEL. Bez spełnienia tego warunku, obcokrajowiec może podpisać w ten sposób jedynie sprawozdanie finansowe spółki.
Reasumując, profilu zaufanego używa się wyłącznie do załatwiania spraw urzędowych. Podpis zaufany może być wykorzystany do podpisywania dokumentów wykorzystywanych nie tylko przez urzędy.
Podpis elektroniczny potwierdza autentyczność danego dokumentu. Podpis zawiera zapisane dane o imieniu i nazwisku, numerze PESEL, a także dacie podpisania konkretnego dokumentu.
Nowy dowód osobisty, a podpis elektroniczny
Od kwietnia 2019 roku wydawane są nowe dowody osobiste, wyposażone w warstwę elektroniczną. Pozwala ona składać tzw. podpis osobisty. Jest to zaawansowany podpis elektroniczny, którego nośnikiem jest właśnie dowód. Czym różni się od podpisu zaufanego? Choćby tym, że podpis zaufany składa się zdalnie, można to zrobić z każdego miejsca i o każdej porze. W przypadku podpisu osobistego, konieczna jest obecność pracownika administracja państwowej. Jeśli chcemy go użyć zdalnie, musimy mieć specjalny czytnik.