Regulamin sklepu internetowego to obowiązkowy dokument w każdym sklepie internetowym. W internecie dostępne są wzory regulaminów. Warto jednak pamiętać, by zawsze regulamin był zgodny z aktualnym stanem prawnym. Czy można z własnej woli zmienić regulamin? Kiedy regulamin sklepu internetowego straci ważność?
Czy regulamin sklepu internetowego ma termin ważności?
O konieczności stworzenia regulaminu sklepu internetowego myślimy przede wszystkim podczas tworzenia sklepu. Przypominamy sobie o nim w momencie zmian w prawie, które są na tyle istotne, że trzeba zmienić ten regulamin. Jeśli część przepisów przestaje być aktualna, to trzeba regulamin zmienić. Koniecznie trzeba też będzie to zrobić, gdy zmienią się dane firmowe, takie jak adres czy nazwa firmy.
Zmiana regulaminu sklepu – co można zmienić
Jak już wspomnieliśmy, samodzielna zmiana regulaminu sklepu internetowego jest możliwa. Powody, o których wspominaliśmy we wcześniejszym akapicie są wystarczające by przygotować zmiany w regulaminie sklepu. Gdy jednak właściciel sklepu zechce dokonać zmian z innego powodu, sprawa nie będzie już taka prosta. Przede wszystkim regulamin musi na to zezwalać. Znaczy to dokładnie tyle, że trzeba w nim zawrzeć klauzulę, która zezwala na wprowadzenie zmian w regulaminie. Musi ona jednak zawierać postanowienia zgodne z prawem. Nie można np. wpisać, że właściciel jest upoważniony do zmiany regulaminu bez informowania o tym użytkowników. Nie można też zmienić regulaminu bez podania przyczyny
Jak zmienić regulamin sklepu?
Może się wydawać, że jeśli wpiszemy możliwość zmiany regulaminu, to możemy to zrobić w każdym momencie. Nic bardziej błędnego. Każda zmiana regulaminu musi mieć określony powód. Ważne jest też to, by zmiana nie naruszała interesu klienta. Każde działanie, które nie będzie zgodne z tymi obostrzeniami, może być uznane za niedozwolone postanowienie umowne.
No dobrze, ale jak formalnie zmienić regulamin, żeby zrobić to zgodnie z planem. Nawet gdy będziemy przestrzegać wszystkich warunków dotyczących tego, kiedy możemy zmienić regulamin, to zmiana nie polega tylko na umieszczeniu treści nowego regulaminu na stronie. Obowiązkowe jest umieszczenie dodatkowej informacji, że regulamin się zmienił. Trzeba to zrobić w taki sposób, by każdy użytkownik mógł się zapoznać ze zmienionym regulaminem. Co ważne, konsument ma prawo wypowiedzieć umowę z przedsiębiorcą w przypadku zmiany regulaminu. I informacja o takiej możliwości musi pojawić się wiadomości o zmianie regulaminu.
Obowiązkiem przedsiębiorcy jest udostępnienie regulaminu zanim ten formalnie zostanie zmieniony lub też zanim podpisze umowę. Przyjmuje się, że jeśli klient nie widział regulaminu, to regulamin go nie obowiązuje
Zmiana regulaminu – podsumowanie
Podsumowując: zmiana regulaminu sklepu internetowego możliwa jest wyłącznie w ważnych przypadkach. Stworzenie regulaminu jak i jego zmianę warto zlecić profesjonalnej kancelarii prawnej. Wszystko po to by nie było w nim zapisów uznawanych za klauzule abuzywne.
„