Błędy w rachunkach mogą zdarzyć się każdemu. Nawet bardzo doświadczony księgowy nie uniknie przynajmniej raz w życiu pomyłki. Z perspektywy przedsiębiorcy największe konsekwencje ma sytuacja, gdy księgowy nie kwapi się z poprawieniem błędów.
Błędy rachunkowe się zdarzają. Zawsze trzeba je poprawić. Zwykle robi to osoba, której przedsiębiorca zleca prowadzenie ksiąg rachunkowych. Kłopot może się pojawić w sytuacji, gdy księgowy nie kwapi się z poprawieniem błędów.
Wypowiedzenie umowy z księgowym
Jeśli przedsiębiorca nie jest zadowolony z usług księgowego, może zawsze wypowiedzieć z nim umowę i zaangażować do tego zadania kogoś innego. Zmiana biura rachunkowego jest dozwolona nie tylko na przełomie roku podatkowego ale i w jego trakcie. Najważniejsze będzie wtedy przekazanie wszystkich dokumentów. Niejednokrotnie zdarza się, że w trakcie zmiany księgowego, nowe biuro rachunkowe trafia na błędne zapisy.
Błędy księgowe
Błędy księgowe mogą dotyczyć najróżniejszych elementów. To w jaki sposób poprawiać będziemy błąd zależeć będzie od rodzaju błędu i tego, kiedy został zauważony. W przypadku gdy błąd wykryto jeszcze w trakcie miesiąca księgowego, to wystarczy zwykłe skorygowanie pomyłki. Błąd wykryty już po zakończeniu miesiąca poprawiamy poprawiamy tzw. storno. Warto wiedzieć, że błąd może być poprawiony w każdej chwili. Oczywiście najważniejsze by był skorygowany poprawnie.
Tylko profesjonalnie działający księgowy sprawdza zapisy księgowe „po sobie” lub weryfikuje je dając do sprawdzenia innemu księgowemu w biurze. Jeśli współpracujemy z księgowym – wolnym strzelcem, a na dodatek jako przedsiębiorcy mamy niewielkie pojęcie o księgowaniu, prawdopodobieństwo pomyłki jest spore. Zwykle dowiadujemy się o niej, gdy trafimy na doświadczone biuro księgowe.
Zmiana biura rachunkowego i wypowiedzenie umowy dotychczasowemu księgowemu może skutkować tym, że nie będzie on chciał dokończyć wszystkich rozliczeń. Gdy zdarzą się błędy, nie będzie chciał ich poprawiać. Czy może odmówić poprawy błędów? Teoretycznie tak. Głównie dlatego, że to przedsiębiorca ostatecznie zawsze ponosi odpowiedzialność za wszelkie zapisy księgowe, a biuro rachunkowe jedynie działa na „jego zlecenie”. W związku z tym w przypadku błędów popełnionych przez księgowego, rozwiązaniem może być tylko próba uzyskania odszkodowania za te błędy. Żeby jednak to się stało, trzeba wytoczyć sprawę z powództwa cywilnego.
Czy księgowy może odmówić poprawienia błędów?
W związku z tym może się zdarzyć, że księgowy odmówi poprawienia błędów i angażowania się w dokończenie rozliczeń. Szczególnie, gdy zamierzamy zmienić obsługujące nad biuro rachunkowe. Praktyka rynkowa wskazuje, że w takiej sytuacji najlepiej działa mechanizm, według którego poprawek dokonuje nowy księgowy, a dotychczas obsługujące firmę biuro rachunkowe jest obciążane kosztami ponownego przeliczenia błędnie wprowadzonych rozliczeń. Odpowiadając na pytanie zadane w tytule: tak, księgowy może odmówić poprawienia błędów. Choć nie jest to działanie profesjonalne, to zawsze jednak to od przedsiębiorcy zależy, co w takiej sytuacji zrobi.
„