Utrata zaufania, niezgodność rozliczeń to tylko dwa powody, które skłaniają do decyzji o wypowiedzeniu umowy z biurem rachunkowym. Kiedy jest to możliwe i jak to zrobić?
Niezależnie od tego czy jesteś niezadowolony z poziomu usług, zauważyłeś nieścisłość w dokumentacji albo po prostu chcesz znaleźć tańsze biuro rachunkowego, konieczne będzie wypowiedzenie umowy z dotychczasowym biurem rachunkowym. Zmianę biura rachunkowego najlepiej przeprowadzić na przełomie roku. Wszystko dlatego, że stare biuro może spokojnie zakończyć rozliczenie roku podatkowego, a nowe będzie miało „czystą” kartę w rozliczeniach.
Oczywiście możliwa jest zmiana biura rachunkowego w czasie roku podatkowego jednak będzie to trochę trudniejsze niż zmiana na przełomie roku. Niezależnie jednak od tego, kiedy wypowiadamy umowę z księgową, trzeba wypełnić sporo formalności.
Wypowiedzenie umowy o świadczenie usług księgowych
Zdarza się, że biuro rachunkowe nie wypełnia swoich obowiązków rzetelnie, przedsiębiorca otrzymuje informacje o podatkach do zapłaty z opóźnieniem, a nierzadko księgowy nie chce poprawić błędów w dokumentach. W takiej sytuacji wypowiedzenie umowy z biurem rachunkowym nie powinno dziwić.
Wypowiedzenie umowy z biurem rachunkowym można złożyć w dowolnym momencie. Musisz wiedzieć jednak, że umowa może być rozwiązania z zachowaniem okresu wypowiedzenia lub bez wypowiedzenia. Zmiana biura rachunkowego – głównie w ciągu roku – wymaga sprawdzenia wszystkich dokumentów. Może to zająć od kilku tygodni, nawet do kilku miesięcy. W przypadku spółki, gdzie rozliczenia prowadzone są w formie pełnej księgowości, najłatwiej zmiany dokonać na koniec okresu rozliczeniowego.
Jak wypowiedzieć umowę z biurem rachunkowym – instrukcja
Jak wygląda proces wypowiedzenia umowy z biurem rachunkowym? Przede wszystkim zanim wypowiesz umowę, poszukaj najpierw nowego biura rachunkowego. Nie każdy będzie chciał bowiem przejmować rozliczenia w środku roku. Gdy jednak znajdziesz już nowe biuro, składasz wypowiedzenie umowy obecnemu biuru. Po tym gdy podpiszesz nową umowę, składa się w urzędach nowe pełnomocnictwa do reprezentacji w urzędach. Kolejnym krokiem jest przekazanie wszystkich dokumentów ze starego biura rachunkowego do nowego.
Jeśli prowadzisz jednoosobową działalność, rozwiązanie umowy z biurem rachunkowym powoduje, trzeba dokonać aktualizacji wpisu do rejestru CEIDG. Przy zmianie biura rachunkowego trzeba koniecznie sprawdzić, czy wszystkie dokumenty zostały przekazane nowemu biuru. Trzeba więc przekazać faktury i rachunki, wszystkie umowy, wyciągi bankowe, rejestry podatkowe, ewidencje środków trwałych, kilometrówki, dokumenty kadrowe
Umowa z biurem rachunkowym
Nie można zapominać, że nie tylko ty jako klient możesz umowę wypowiedzieć. Wypowiedzenia umowy może dokonać również biuro rachunkowe. Gdy powód wypowiedzenia nie ma ważnego powodu, to wtedy biuro rachunkowe musi naprawić szkodę, której doznajesz jako przedsiębiorca na skutek takiego wypowiedzenia. Jeżeli umowa została zawarta w formie pisemnej, dokumentowej albo elektronicznej, jej wypowiedzenie wymaga zachowania formy dokumentowej, chyba że ustawa lub umowa zastrzega inną formę.
Jeżeli umowa została zawarta w innej formie szczególnej, jej rozwiązanie za zgodą obu stron wymaga zachowania takiej formy, jaką ustawa lub strony przewidziały w celu jej zawarcia. Wypowiedzenie powinno być natomiast stwierdzone pismem.