Są przedsiębiorcy którzy założyli dobrze działające firmy bez biznesplanu, czy to oznacza, że tworzenie tego dokumentu to strata czasu? Zdecydowanie nie! Biznesplan pozwala już na samym początku bez inwestowania środków wstępnie zweryfikować nasz pomysł. Dodatkowo skłania nas do głębszej analizy oraz planowania naszych działań.
Co to jest biznesplan?
Biznesplan ma pomóc w określeniu tego jak ma wyglądać przyszły biznes i czy ma on na tyle dużo przewag konkurencyjnych, że ma szanse powodzenia. Biznesplan pomaga też znaleźć problematyczne elementy przyszłego biznesu. Czy jest on konieczny?
Oczywiście biznesplan nie jest jedynym dokumentem, na podstawie którego możemy podejmować decyzje odnośnie tego, jak będzie prowadzony biznes. Biznesplan pomaga określić kiedy osiągniemy określony poziom dochodów, kiedy będzie nas stać na pracownika. Łatwiej będzie też określić słabe strony biznesu.
W biznesplanie określa się też konkretne działania. Dzięki niemu można odpowiedzieć na pytanie, kiedy i co należy zrobić, żeby osiągnąć zamierzony efekt. Szczególnie, że częścią składową biznesplanu jest plan finansowy. Zawiera on spis wszystkich planowanych kosztów, a także zakładanych przychodów.
Kiedy potrzebny jest biznesplan?
Biznesplan nie zawsze potrzebny jest tylko na początku działalności. Trzeba go też będzie przygotować, gdy staramy się o kredyt lub dotację. Często też trzeba będzie przygotować biznesplan gdy staramy się np. o dotację z urzędu pracy na rozpoczęcie działalności.
CZYTAJ TAKŻE: Jak finansować działalność gospodarczą.
Jak napisać biznesplan?
Biznesplan jest aktualny w danym momencie. Trzeba go na bieżąco analizować i uaktualniać w odniesieniu do zmieniających się okoliczności rynkowych. Nie warto korzystać z gotowych biznesplanów, które można znaleźć w Internecie. Zawsze najlepiej przygotować dokument samodzielnie dopasowując go do specyfiki twojej przyszłej działalności.
Tworzenie biznesplanu
Podstawowym elementem biznesplanu będzie określenie tego, co chcemy sprzedawać lub jakie usługi oferować. Na czym będziesz zarabiać i co ma być przewagą twojej firmy, jaką masz konkurencję i jak będziesz docierać do klientów? W kolejnym etapie warto dobrze opisać profil swojego klienta. To na tej podstawie przygotujesz strategię marketingową. Potem opracujesz plan sprzedaży. Ile będą kosztowały konkretne produkty lub usługi? Jaką rentowność możesz uzyskać.
Następny punkt to analiza konkurencji. Mówiąc inaczej, wypisanie swoich mocnych i słabych stron, czyli wszystkiego tego, czym odróżniasz się od konkurencji. Tutaj warto wziąć pod uwagę wiedzę o rynku. To bardzo ważne. Musisz wiedzieć, czy ktoś inny realizuje już tę usługę lub sprzedaje taki produkt. Nie bez znaczenie będzie też właściwe rozpoznanie osób do współpracy. To od dostawców czy kontrahentów może w dużej mierze zależeć powodzenie biznesu.
Czy zawsze trzeba pisać biznesplan?
O biznesplanie najlepiej pomyśleć jeszcze zanim uruchomisz firmę. Najlepszym momentem będzie pojawienie się w głowie pomysłu na biznes. Pomaga on bowiem usystematyzować dość dobrze kwestie związane z biznesem. Nie każdy przedsiębiorca zabierał się za biznes z biznesplanem. Niekiedy wystarczy prosta tabela z rozliczeniami. I niektórym osobom to wystarcza. Pełny biznesplan tworzony jest z reguły tylko w przypadku starania się o kredyt czy dotację. Niezależnie jednak od okoliczności zawsze watro przygotować nawet prosty biznesplan. Gdy spiszemy założenia biznesu, łatwiej nam będzie się do nich ustosunkować i znaleźć rozwiązanie potencjalnych problemów biznesowych.