Ewidencja sprzedaży jest obowiązkowym elementem działalności nierejestrowanej. Jak prowadzić ewidencję sprzedaży?
Działalność nierejestrowana jest dobrym sposobem na przetestowanie swojego biznesu. Pozwala prowadzić firmę bez rejestrowania jej w odpowiednich urzędach, nie wymaga też płacenia np. składek ZUS. Oczywiście wymaga spełnienia innych warunków (limit przychodów, możliwość prowadzenia biznesu tylko dla działalności niewymagających dodatkowego zezwolenia, brak doświadczenia w prowadzeniu innej firmy). Choć działalność nierejestrowana nie wymaga prowadzenia skomplikowanej księgowości (jak to jest w przypadku „zwykłej” działalności), nie jest tak, że nie trzeba prowadzić żadnych formalności.
Jednym z elementów jest obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży. Odnotowujemy w niej każdą sprzedaż dokonaną w ramach działalności nierejestrowanej. I to niezależnie od tego czy aktywność w ramach działalności nierejestrowanej jest objęta VATem czy nie.
Ewidencja sprzedaży – po co?
Prosta ewidencja sprzedaży pozwala szybko sprawdzić, czy przekraczamy limit, którym ograniczona jest działalność nierejestrowana. Dzięki ewidencji sprzedaży zawsze wiemy ile przychodu do tej pory osiągnęliśmy. Jeśli tak jest, trzeba zarejestrować działalność gospodarczą. W przypadku działalności internetowej, można bardzo skutecznie modyfikować dostępność produktów, w taki sposób by nie przekroczyć limitu.
Ewidencja sprzedaży pozwala też łatwiej obliczyć dochód i podatek dochodowy. Nie zapominaj bowiem, że choć działalności nigdzie nie zgłaszasz, będziesz musiał rozliczyć podatek dochodowy. Jeśli wygenerujesz dochód, podatek będzie się należał urzędnikom.
CZYTAJ TAKŻE: 10 pomysłów, by zapłacić mniejszy podatek dochodowy
Ewidencja sprzedaży – jak ją prowadzić?
Ewidencja sprzedaży jest prostym spisem sprzedaży. Dla działalności nierejestrowanej ewidencja jest bardzo, bardzo prosta. Zapisuje się w niej każdą transakcję sprzedaży w danym dniu. W przypadku pojedynczej transakcji będzie to jeden wpis. W przypadku kilku transakcji, wystarczy wpisać sumę przychodu z konkretnego dnia.
Jak wygląda ewidencja sprzedaży
Nie istnieje żaden oficjalny wzór ewidencji sprzedaży. Także przepisy nie wskazują, w jaki sposób taką ewidencję prowadzić. Dlaczego? Skoro aktywność prowadzona w ramach działalności nierejestrowanej nie jest nigdzie zgłaszana, to i nie istnieje wzór ewidencji sprzedaży. Każdy może ją prowadzić tak, jak mu się podoba. Może to być tabelka w zeszycie, plik w komputerze lub telefonie. Na pewno trzeba będzie jednak zawsze umieścić liczbę porządkową każdego wpisu, datę uzyskania przychodu i kwotę na dany dzień. Nie ma żadnych oficjalnych druków. Sposób prowadzenia ewidencji zależy od konkretnego przedsiębiorcy.
Istotne jest jednak to by taką ewidencję uzupełniać codziennie. Co ważne, wpisy muszą być aktualne. Niedopuszczalne jest uzupełnianie ewidencji „na kilka dni do tyłu”. Dlaczego? W razie kontroli skarbowej musimy móc wskazać jaką sprzedaż wygenerowaliśmy w określonym dniu miesiąca i czy nie przekraczamy limitu.
Brak ewidencji sprzedaży
Osoba, która chce spróbować działalności nierejestrowanej może być przekonana, że skoro taki sposób zarabiania nie wymaga zgłaszania gdziekolwiek, to może uda się ją prowadzić bez ewidencji. Pamiętaj, że nie to się nie opłaca. W przypadku kontroli podatkowej, fiskus naprawdę będzie szczegółowo badał czynności prowadzone w ramach działalności nierejestrowanej. Jeśli ewidencji nie będzie albo będzie prowadzona nierzetelnie, przedstawiciele urzędu skarbowego samodzielnie ustalą dochód i wskażą jaki podatek będziesz musiał zapłacić. A na dodatek wystawią też mandat karno-skarbowy.
Jak widać ryzyko związane z nieprowadzeniem ewidencji sprzedaży jest bardzo duże. Sama ewidencja sprzedaży jest prosta dlatego każdy, kto decyduje się na działalność nierejestrowaną musi ją prowadzić.