Dla wielu przedsiębiorców media społecznościowe, a szczególnie Facebook wciąż są atrakcyjnym miejscem reklamowym. Za takie usługi reklamowe otrzymujemy fakturę. I tu pojawia się pytanie: jak rozliczyć fakturę zagraniczną z Facebooka (meta)?
Faktura z Facebooka jest dla niektórych przedsiębiorców pierwszą zagraniczną fakturą, z która mają do czynienia. W związku z tym nie zawsze wiedzą w jaki sposób taką fakturę zaksięgować i rozliczyć. Szczególnie, że do rozliczenia będzie podatek PIT, a także VAT.
Usługa reklamowa Facebook
Sposób rozliczenia usługi reklamowej z Facebooka będzie zależny od wielu rzeczy. Przede wszystkim od tego, kto wystawił fakturę. Faktura z Facebooka może być wystawiona albo przez polski oddział albo przez Facebooka z Irlandii.
CZYTAJ TAKŻE: Pierwsza kampania w mediach społecznościowych. Jak ją przygotować?
Faktura z polskiego Facebooka
Jeśli otrzymamy fakturę wystawioną przez polski oddział Facebooka, to usługa będzie opodatkowana polskim podatkiem VAT w wysokości 23%. W tej sytuacji będziemy tę fakturę traktować jako zwykłą fakturę krajową. Rozliczamy ją jak każdą, zwykłą fakturę otrzymaną od kontrahenta.
Faktura zagraniczna z Meta
Trochę inaczej będzie wyglądało rozliczenie jeśli faktura będzie wystawiona przez zagraniczną siedzibę Facebooka z Irlandii. Może, choć nie musi być wystawiona w obcej walucie. Nie będzie jednak w takiej sytuacji zawierać podatku VAT.
W przypadku faktury zagranicznej trzeba będzie ją potraktować jako wewnątrzwspólnotowe nabycie usług. Jeśli jest to nasza pierwsza taka faktura, przedsiębiorca musi zarejestrować się do VAT-UE. Zgłoszenia dokonuje się na druku VAT-R. Po rejestracji podatnik będzie figurował w bazie czynnych podatników VAT Unii Europejskiej (w bazie VIES). Oznacza to, że od tej chwili w transakcjach między kontrahentami z Unii Europejskiej będzie można przed numerem NIP stosować przedrostek PL.
Zakup reklamy na Facebooku z punktu widzenia podatkowego traktuje się jako import usług, zgodnie z miejscem świadczenie usług, w którym siedzibę ma usługobiorca. Transakcja ta jest neutralna podatkowo, bo podatnik jednocześnie odlicza i nalicza podatek VAT.
Rozliczenia PIT dokonujemy w dacie wystawienia faktury, klasyfikując jako „pozostałe wydatki”.
Jak rozliczyć transakcję wewnątrzwspólnotową?
Jeśli faktura VAT za usługi Facebooka będzie dokumentować usługę reklamową to rozliczana jest według stawki 23%. Ważne będą daty wystawienia faktury i sprzedaży usług. Data wystawienia zwykle odpowiada dacie płatności lub sprzedaży. Co jednak, gdy data płatności jest wcześniejsza niż data wystawienia? Taka sytuacja oczywiście może się zdarzyć. Wtedy trzeba pamiętać o zasadzie mówiącej, że obowiązek podatkowy VAT pojawia się w dacie płatności lub w dacie wystawienia faktury, w odniesieniu do terminu, który był pierwszy. W przypadku gdy faktura wystawiona jest w walucie obcej, rozliczając ją trzeba przeliczyć jej wartość na złotówki. Robi się to według kursu Narodowego Banku Polskiego na ostatni dzień roboczy, którzy poprzedza dzień powstania obowiązku podatkowego.
Faktura w walucie obcej i przewalutowanie powoduje, że mogą powstać dodatnie lub ujemne różnice kursowe. Jeśli różnice kursowe są „na plus”, to trzeba wykazać je jako przychód w kolumnie „pozostałe przychody”
Nie jestem VATowcem. Jak rozliczyć fakturę z Facebooka?
W jaki sposób rozliczyć fakturę, gdy przedsiębiorca nie jest podatnikiem VAT? Gdy faktura wystawiona jest przez irlandzkiego Facebooka (meta), to polski podatnik i tak musi zgłosić się do rejestru VAT-UE. Potem trzeba opodatkować transakcję krajowym VATem. Ten VAT wpłaca się na konto urzędu skarbowego.