Każdy sprzedawca ponosi odpowiedzialność za to co sprzedaje. Podstawą odpowiedzialnością jest rękojmia. Odnosi się ona zarówno do produktów nowych, jak i używanych. Rękojmia to odpowiedzialność za wady fizyczne przedmiotów sprzedawanych przez przedsiębiorcę. W przypadku rzeczy używanych rękojmia nie dotyczy odpowiedzialności związanej z tym, że wartość towaru jest zmniejszona z powodu tego, że produkt nie jest nowy. Mówiąc inaczej, sprzedawca nie ponosi odpowiedzialności za wady, których przyczyną jest normalna eksploatacja. I tak, w przypadku używanego samochodu wiadomym jest, że określone elementy mogą wykazywać ślady zużycia co powoduje, że sprzedawca nie będzie odpowiadał za ich wady. Jeśli jednak sprzedawca jest świadomy jakiejś wady, a nie informuje o niej kupującego, to ten ma prawo wystąpić z roszczeniem związanym z rękojmią. I nie pomoże w takiej sytuacji zapis w umowie sprzedaży o tym, że sprzedawca nie odpowiada za stan techniczny pojazdu.
Okres obowiązywania rękojmi.
W przypadku rzeczy używanych sprzedawca ma możliwość skrócenia swojej odpowiedzialności z tytułu rękojmi do roku. Żeby to jednak nastąpiło, musi poinformować o tym kupującego przed zawarciem transakcji. Jeśli tego nie zrobi, to rękojmia standardowo obejmuje 2 lata. I nie ma tu znaczenia jakiego rodzaju produkt sprzedajesz.
Rękojmia używanych rzeczy
W przypadku gdy kupujący złoży reklamację powołując się na rękojmię, to sprzedawca może towar naprawić. Robi to na własny koszt, co znaczy, że to sprzedawca pokrywa nawet koszt przesyłki towaru do swojego punktu sprzedaży. Sprzedawca może też obniżyć cenę albo zwrócić pieniądze jeśli wada nie pozwala na normalne użytkowanie
Kiedy sprzedawca nie ponosi odpowiedzialności za wady używanej rzeczy?
Odpowiedzialność sprzedawcy jest ograniczona, jeśli kupujący wiedział o wadzie produktu lub przypuszczalnie mógł wiedzieć. Podobnie, gdy sprzedawca przekazał kupującemu informacje o wadach produktu, a kupujący mimo tego postanowił towar zakupić. W takiej sytuacji o reklamacji nie ma mowy. Sprzedawca nie odpowiada też za wady produktu, które spowodowane są zwykłym użytkowaniem. Przecież produkt nie jest nowy więc kupujący powinien być świadomy tego, że nie wszystko będzie działało.
Warto wiedzieć, że rękojmia jest obowiązkowa i bezwarunkowa. Co innego gwarancja. Tak jak w przypadku produktów nowych, tak i w przypadku rzeczy używanych gwarancja jest dobrowolna. W odniesieniu do produktów używanych warunki gwarancji są ustalane przez gwaranta, czyli sprzedawcę. Jeśli je ustali, to musi ich przestrzegać. Gwarancja może ale nie musi być udzielana. To czy gwarancja obowiązuje nie ma znaczenia w odniesieniu do rękojmi. Ta, jak już wspomnieliśmy, jest obowiązkowa i dotyczy każdej sytuacji. Niezależnie od tego, czy produkt jest nowy, czy używany, odpowiedzialność z tytułu rękojmi istnieje zawsze.
Jeśli masz jeszcze jakieś pytania dotyczące kwestii gwarancji czy rękojmi, zadaj je w komentarzu. Będziemy wiedzieli, jakie tematy podejmować jeszcze w naszym serwisie.