Zastanawiasz się ile kosztuje wynajęcie call center? Czy taka usługa jest droga? Kiedy warto skorzystać z usług call center?
Call center to jedna z tych usług, które zwykle jako pierwsze zleca się na zewnątrz. Wszystko dlatego, że obsługa call center poza strukturami firmy może być tańsza niż organizowanie go i utrzymywanie samodzielnie.
Rynek call center
Na rynku call center działają firmy o ogromnych obrotach (m.in. Arvato, czy Contact Center), które obsługują największe korporacje. Są też dziesiątki mniejszych firm, które działają dla klientów o mniejszych budżetach. Część firm przyjmuje określone minimum wartości projektu, od którego rozpoczynają pracę. Jeśli więc chcemy przetestować usługi call center, musimy przygotować się na to, że bardzo małe zlecenie może nie być przyjęte przez call center. Warto jednak pamiętać, że jeśli już decycujemy się na rozmowy z call center, zwykle jesteśmy w stanie wydać 3-4 tysiące złotych ustanowione jako minimum.
Rosnąca konkurencja na rynku call center powoduje, że ceny obsługi call center są coraz niższe. Jednocześnie rośnie zakres usług oferowanych przez firmy świadczące pomoc w zakresie call center.
Ile kosztuje call center?
Koszt usługi call center zależy przede wszystkim o skali projektu i miasta w którym będzie realizowana usługa. W dużej mierze wpływ na koszty ma też to, czy obsługa przez konsultanta musi być prowadzona w języku obcym czy tylko po polsku, a także od tego czy będzie to odbieranie połączeń przychodzących czy aktywna sprzedaż przez telefon poprzez połączenia wychodzące.
Obecnie przyjmuje się, że średnia stawka roboczogodziny w call center to ok. 25 zł. Stawki mogą być niższe jeśli projekt trwa długo (np. więcej niż pół roku), a także wtedy gdy konsultanci mogą obsługiwać kilka infolinii jednocześnie. W przypadku połączeń sprzedażowych do minimalnej stawki roboczogodziny często dodaje się często premię za konkretne działanie. Np. pozyskanie danych osoby kontaktowej czy sprzedaż może dawać dodatkowe kilka złotych do stawki godzinowej.
Zakup bazy danych
Trzeba pamiętać, że call center – zwłaszcza wynajmowane w celu prowadzenia telesprzedaży, musi mieć listę numerów do „obdzwonienia”. I tu pojawia się kolejny koszt. Call center najczęściej będzie wymagać dostarczenia przez klienta bazy danych potencjalnych klientów. Dodatkowe opłaty mogą być też pobierane, za zarządzanie projektem, wysyłkę raportów, czy archiwizowanie rozmów.
Koszt call center może być tez uzależniony od tego jakiego rodzaju produkty lub usługi sprzedawane są przez konsultanta. Inna będzie cena przy obsłudze produktów dla klientów indywidualnych, a inna klientów biznesowych. Zakup bazy danych to koszt od kilkuset do kilku tysięcy złotych za najmniejsze bazy.
Automatyczne połączenia
Dziś coraz częściej do pierwszych połączeń z klientami wykorzystuje się automaty, czyli centrale, które przekazują odpowiednie komunikaty osobom, które mogłyby być zainteresowane usługami lub produktami. Dopiero gdy wyrażą chęć nabycia produktu, połączenie jest przekierowywane do konsultanta. Takie rozwiązania najczęściej wykorzystuje się w telefonicznych ankietach dotyczących obsługi. W przypadku botów, czyli automatów koszt obsługi zwiększany jest o opłatę związaną z przygotowaniem nagrań odpowiednich komunikatów i całego systemu informatycznego. Korzyść jaką odnosimy to nieporównywalnie wyższa liczba połączeń wychodzących w porównaniu do „żywego” konsultanta.
„