Nie wiesz jak nazwać firmę? Jakie znaczenie dla marki ma nazwa firmy? O tym w materiale.
Są przedsiębiorcy, którzy nie przykładają zbyt dużej wagi do nazwy firmy. Są i tacy, którzy z procesu wymyślania nazwy dla firmy robią bardzo ważne wydarzenie. Czy nazwa firmy ma znaczenie?
Niezależnie od tego, czy przywiązujemy duże znaczenie do nazwy, czy też nie, o jednej rzeczy trzeba pamiętać. Niezależnie od tego jak ma nazywać się firma, w przypadku jednoosobowej działalności gospodarczej musi ona zawierać imię i nazwisko przedsiębiorcy.
Nazwa firmy jak i firma w znaczeniu prawnym są tym samym. Podstawowym elementem nazwy firmy jest więc imię i nazwisko przedsiębiorcy. Można, choć nie trzeba dodać do nazwy dodatkowe określenie, albo wskazanie nazwy przedsiębiorcy. Gdy mamy do czynienia z osobą prawną, czyli np. spółką kapitałową lub spółką z o.o. to konieczne jest zawsze określenie rodzaju spółki, np. spółka z o.o., czy spółka akcyjna.
Po co nazywać firmę?
Nazwa firmy ma wyróżniać ją od innych. Może też od razu wskazywać klientowi, czym firma się zajmuje i co oferuje. Nazwa firmy nie może wprowadzać klientów w błąd. W przypadku gdy chcemy by nazwa firmy stała się marką, to warto od początku już zabezpieczyć się. Gdy dokonamy rejestracji nazwy, to jako przedsiębiorca mamy prawo do zgłoszenia wszelkich naruszeń związanych z marką albo naprawienia wszystkich szkód, które zostały dokonane w związku z naruszeniami marki.
Dobra nazwa firmy
Dobra nazwa firmy oprócz imienia i nazwiska przedsiębiorcy może też mieć dopisek dotyczący rodzaju prowadzonej działalności (zakład mechaniczny Jan Kowalski). Nazwa taka nie może wprowadzać w błąd, czyli piekarnia nie może być oznaczona np. jako serwis mechaniczny Jan Kowalski.
Nazwa firmy, a znak towarowy
Znak towarowy może ale nie musi być tym samym co nazwa firmy. Znak towarowy jest chroniony na mocy przepisów prawa własności przemysłowej. Znak towarowy rejestruje się w urzędzie patentowym poprzez zastrzeżenie sobie wyłącznego prawa do niego.
Imię i nazwisko w nazwie firmy
Pełna nazwa firmy to imię i nazwisko przedsiębiorcy razem z ewentualnym dopiskiem (np. oznaczeniem działalności). Na fakturze i innych dokumentach księgowych musimy stosować zawsze pełną nazwę firmy. W codziennym kontakcie z klientami, kontrahentami można używać nazwy skróconej (bez imienia i nazwiska).
Jak stworzyć dobrą nazwę firmy?
Nazwa firmy powinna być unikatowa. Zdarza się, że przedsiębiorcy korzystają z okazji i nazwę firmy ustalają zgodnie z odpowiednią domeną internetową. Jeśli konkretna domena jest wolna, to taką nazwę tworzą. Wszystko po to by łatwiej było znaleźć firmę w internecie. Jedną z zasad tworzenia nazw firmy jest to by nazwa była prosta. Chodzi o to by dało się ją łatwo zapisać i by nie sprawiała kłopotów przy wymowie. Dość ryzykowne może być połączenie liter i cyfr.