Sklep z bronią jako pomysł na biznes? Nie musi to być od razu koncepcja skazana na porażkę. Choć formalności jest sporo, można mieć sporo satysfakcji z prowadzenia takiej firmy.
Swoboda działalności gospodarczej daj możliwość otwarcia praktycznie każdej firmy, prowadzenia biznesu o ile oczywiście jest zgodny z prawem. I tak samo jest w przypadku sklepu z bronią. Może go otworzyć praktycznie każdy o ile zdobędzie odpowiednie dokumenty i ukończy specjalistyczny kurs.
Broń bez pozwolenia
Sprzedaż broni w Polsce reguluje ustawa o wykonywaniu działalności gospodarczej w zakresie wytwarzania i obrotu materiałami wybuchowymi, bronią, amunicją oraz wyrobami i technologią o przeznaczeniu wojskowym lub policyjnym z 22 czerwca 2001 roku. W ustawie tej znajdziemy wskazówki, co musimy zrobić, by otworzyć sklep z bronią. Warto wiedzieć, że broń o sile rażenia mniejszej niż 17 dżuli nie wymaga żadnego zezwolenia, zarówno od kupującego, jak i sprzedającego. Jest tak od lipca 2009 roku. W każdym pozostałym przypadku trzeba będzie postarać się o koncesję. Handel bronią to działalność wymagająca koncesji.
Jak otworzyć sklep z bronią?
Sklep z bronią może otworzyć wyłącznie obywatel Polski. Musi mieć co najmniej 25 lat i przynajmniej średnie wykształcenie. Trzeba też mieć dokument, który potwierdza przygotowanie do kierowania albo wykonywania działalnością gospodarczą związaną z wytwarzaniem i obrotem materiałami wybuchowymi, bronią i technologią o przeznaczeniu wojskowym albo policyjnym. Taki kurs organizowany jest przez Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji. Oprócz tego trzeba mieć pełną zdolność do czynności prawnych, wykonać badania lekarskie i odwiedzić psychologa, który wyda stosowną opinię.
Właściciel sklepu z bronią musi też przedstawić zaświadczenie o niekaralności. Nie może też figurować w rejestrze dłużników. We wniosku wskazujemy gdzie będziemy chcieli sprzedawać broń. W związku z tym trzeba będzie do niego dołączyć zaświadczenie ze straży pożarnej, pismo inspektora sanitarnego i inspektora ochrony środowiska. Musza oni potwierdzić, że w obiekcie można będzie sprzedawać broń.
Gdy te wszystkie warunki jest w stanie spełnić, składa wniosek do MSWiA o wydanie zezwolenia na handel bronią.
CZYTAJ TAKŻE: Pomysł na biznes – myjnia ręczna
Rodzaje broni
Rynek broni staje się coraz bardziej konkurencyjny. W związku z tym sklepy z bronią się profesjonalizują. Są takie, które specjalizują się np. w sprzedaży broni myśliwskiej albo takie oferują broń sportową. Samych sklepów dla myśliwych jest ponad 100 tys. Jeśli zdecydujemy się na wąską specjalizację, będziemy musieli naprawdę bardzo dużo wiedzieć o broni. Wszystko dlatego, że odwiedzać nas będą pasjonaci i hobbiści, którzy o danym rodzaju broni wiedzą sporo. Gdy nie będziemy w stanie doradzić w wyborze najlepszego produktu dla nich, to szybko stracimy renomę.
Sejfy na broń
Sklep z bronią wymaga posiadania sejfów na broń i amunicję. Jeśli oferujemy broń do 17 dżuli, to nawet sejfy nie będą wymagane. Można wtedy potraktować taki sklep jak każdy inny. W przypadku broni mocniejszej, nie uda się go otworzyć bez spełnienia wytycznych ministerstwa.
Lokalizacja sklepu z bronią
W przypadku sklepu z bronią lokalizacja nie ma dużego znaczenia. Skoro to sklep dla pasjonatów, to i tak będą w stanie go znaleźć. Zakup broni nie jest czymś, co robi się impulsowo. Nie znaczy, to że każde miejsce będzie dobre. Liczy się dobry dojazd i parking.
Sklep z bronią to miejsce, które przede wszystkim odwiedzają mężczyźni. I właśnie dlatego marki sklepów z bronią reklamują się głównie w serwisach przeznaczonych dla mężczyzn. Sporo sklepów z bronią przechodzi do internetu, oferując sprzedaż pistoletów dostępnych bez zezwolenia poprzez zakupy online.
Sprzedaż broni na pozwolenie
Jeśli mamy koncesję na sprzedaż broni, to sprzedając je trzeba będzie prowadzić dokładny rejestr sprzedawanej broni, wraz z oznaczeniem kupującego i dokumentu, który uprawnia do zakupu broni. Ustawa określa też kiedy i komu można sprzedać hełm wojskowy czy kamizelkę kuloodporną.
Koncesja na sprzedaż broni wydawana jest na okres od 5 do 50 lat. Koncesja może być cofnięta, jeśli przedsiębiorca nie rozpocznie sprzedaży w ciągu 6 miesięcy od jej wydania.
„