Jak planować budżet firmowy?

Planowanie budżetu w firmie to skomplikowane zagadnienie. Zwłaszcza dla młodych przedsiębiorców, którzy dopiero uczą się zarządzania budżetem i nie poznali jeszcze wszystkich zakamarków prowadzenia swojego własnego biznesu. Jak planować budżet firmowy, by środków wystarczyło nam na cały rok?

Co trzeba wiedzieć o budżecie w firmie?

W zdecydowanej większości przypadków to właśnie budżet wyznacza linię rozwoju firmy, a także wpływa na jej dynamikę. Dobrze zaplanowany budżet może zaważyć na tym, czy działalność gospodarcza znajdzie na przykład środki na zatrudnienie nowych pracowników, a co za tym idzie, także na utrzymanie ich.

Najgorszy z możliwych błędów, jaki mogłaby zrobić firma, to przeszacować budżet, w wyniku czego zatrudniono by zbyt wiele osób, na których utrzymanie zabrakłoby środków finansowych. Nie jest to sytuacja korzystna ani z punktu widzenia nowych w zespole osób, ani z punktu widzenia podmiotu gospodarczego, który być może musiałby się posiłkować pożyczką.

W podobnym tonie można wypowiedzieć się na przykład o zakupie nowego pojazdu w firmie. Kupujmy takie auta lub pojazdy specjalistyczne, na jakie daną działalność w konkretnym czasie stać. Wszystko po to, by nie doszło do kuriozalnej sytuacji, kiedy szef przyjeżdża do pracy autem za 300 tysięcy złotych i mówi pracownikom, że w tym miesiącu nie ma dla nich kompletnego wynagrodzenia. To błąd, który na pewno nie pozostanie w branży bez echa. A taką „łatkę” trudno później usunąć.

Jak planować budżet firmowy w praktyce?

Nadrzędnym elementem budżetu są klienci, dzięki którym zarabiamy. Musimy dokładnie poznać ich potencjał finansowy oraz oczekiwania. Idealną sytuacją byłoby związanie ich z naszą firmą umowami terminowymi, jednak taka sytuacja jest możliwa tylko w kilku sektorach usług, na przykład w branży dostawców usług internetowych czy wśród operatorów telefonii komórkowej.

Większość firm nie wie, czy w kolejnym miesiącu współpracujące z nią podmioty nie wybiorą oferty konkurencji. Rodzi to niepewność, ale z drugiej strony trzeba wskazać też na pozytywny aspekt takiej sytuacji. Napędza ona rywalizację i konkurencję, na czym w ostatecznej perspektywie zyskujemy zwłaszcza my – klienci.

Trzeba jednak pamiętać o tym, aby stworzyć budżet w kilku wersjach. Najlepiej utworzyć jego trzy warianty: optymistyczny (czyli taki, gdzie zakładamy, że wszystko pójdzie zgodnie z planem i nie dość, że utrzymamy klientów, to jeszcze zwiększymy nasz udział w rynku), realistyczny (w którym weźmiemy pod uwagę zarówno aspekty pozytywne, jak i zagrożenia) oraz pesymistyczny, czyli taki, który będzie zakładał, że wiele rzeczy może pójść nie tak.

Mediana z tych trzech budżetów i prognozowanego zysku to kwota, jaką warto planować na kolejny cykl rozliczeniowy, na przykład kwartał czy rok, w zależności od tego, jak działa nasza firma. Aby taka analiza była podparta możliwie jak największą liczbą danych, warto skorzystać z profesjonalnego oprogramowania SaaS.

Co robić, gdy źle oszacujemy budżet?

Co z naszą firmą i jej pracownikami, gdy przeszacujemy wpływy? Na pewno nie jest to idealna sytuacja, jednak warto wiedzieć o tym, że można skorzystać z pożyczek celowych z funduszy unijnych, które albo nie są, albo są zaledwie minimalnie oprocentowane. To zastrzyk gotówki, który może pomóc nam przetrwać.

Warto też stale rozwijać firmę i szukać nowych rynków zbytu oraz kanałów dystrybucji, dzięki którym potrzeby do większej grupy docelowej. Im więcej osób usłyszy o naszej firmie, tym większe szanse na to, że z takimi osobami uda nam się nawiązać współpracę biznesową, co powinno ustabilizować firmowe finanse.

Mała Księgowość Rzeczpospolitej

Czytaj również

Najchętniej czytane

Działalność nierejestrowa...

Firma na próbę, zarabiani...

Czy można mieć dwie dział...

Czy można posiadać więcej...

Czynny żal. Jak działa? W...

Czynny żal pozwala unikną...
Mała Księgowość

Najnowsze

Zadatek czy zaliczka

Zadatek i zaliczka to poj...

Kalkulator odsetek ustawo...

Kalkulator odsetek ustawo...

Mały ZUS i działalność go...

Czy działalność gospodar...

Chcesz być na bieżąco z najnowszymi wiadomościami?

Wpisz tylko swój email, a będziemy w kontakcie. To takie proste!