KSEF – od kiedy obowiązkowe?

KSeF czyli Krajowy System eFaktur to nowość w polskim systemie prawa podatkowego. Kiedy KSeF stanie się obowiązkowy?

Pojęcie KSeF czyli Krajowy System e-Faktur oparty na fakturach strukturyzowanych weszło do polskiego systemu podatkowego w styczniu 2022 w wyniku nowelizacji ustawy o VAT. Od tego momentu korzystanie z systemu stało się dobrowolne. Obowiązkowe miało stać się w drugim kwartale 2023 jednak według najbardziej aktualnych danych, termin, gdy przedsiębiorcy muszą z tego systemu korzystać zostanie przesunięty na początek 2024 roku.

Dostęp do systemu KSeF

Jak wystawić faktury KSeF? Są dwie możliwości. Jedna to skorzystanie z darmowych programów udostępnionych przez Ministerstwo Finansów. Ten wariant sprawdzi się w przypadku najmniejszych firm, które nie wystawiają wielu faktur i nie muszą korzystać z rozbudowanego oprogramowania.

Drugi sposób to komercyjne narzędzia do rozliczeń podatkowo-księgowych. Są one połączone z systemem KSeF specjalnym interfejsem API. Podatnik tworzy zwyczajnie fakturę w formacie xml przy użyciu „zwykłego” programu do wystawiania faktur. Oprogramowanie wyśle fakturę do bazy KSeF. Po nadaniu dokumentowi numeru, stanie się on pełnoprawną fakturą.

Niezależnie od przyjętych rozwiązań korzystanie z KSeF wymaga uwierzytelniania.

Zgodnie z wyjaśnieniami Ministerstwa Finansów planowana jest aktualizacja oprogramowania e-Mikrofirma w sposób, który umożliwi wystawianie i odbieranie faktur ustrukturyzowanych. Aplikacja ta została udostępniona w II kwartale 2022 roku. Warto jednak zaznaczyć, że jest to oprogramowanie służące do obsługi niewielkich spółek. Duzi przedsiębiorcy, czy spółki z sektora SME będą zobowiązani do samodzielnego dostosowania swoich systemów podatkowych i księgowych do nowego obowiązku.

Pieczęć elektroniczna

Wykorzystanie pieczęci elektronicznej w procesie KSeF, zostało wskazane jako jedna z możliwych metod uwierzytelnienia podatnika [Rozporządzenie ministra finansów z 27 grudnia 2021 r. w sprawie korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur (Dz. U. 2021, poz. 2481)].

Zgodnie z treścią § 5. tego rozporządzenia:

  1. Korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur wymaga uwierzytelnienia:
  2. kwalifikowanym podpisem elektronicznym albo
  3. kwalifikowaną pieczęcią elektroniczną, albo
  4. podpisem zaufanym, albo
  5. wygenerowanym przez Krajowy System e-Faktur, po uwierzytelnieniu się podatnika lub podmiotu uprawnionego w sposób, o którym mowa w pkt 1-3, ciągiem znaków alfanumerycznych, z wyłączeniem znaków interpunkcyjnych, przypisanym do podatnika lub podmiotu uprawnionego i jego uprawnień

– oraz weryfikacji posiadanych uprawnień.

  1. W przypadku kwalifikowanych podpisów elektronicznych niezawierających numeru identyfikacji podatkowej (NIP) i numeru PESEL podatnika będącego osobą fizyczną, uwierzytelnienie oraz weryfikacja posiadanych uprawnień są możliwe również po zgłoszeniu danych unikalnych identyfikujących ten podpis, do właściwego naczelnika urzędu skarbowego, w zawiadomieniu, o którym mowa w § 4.

Zainteresowanych szerszą informacją o zastosowaniu pieczęci elektronicznej w KSeF zachęcamy do pozostawienia danych kontaktowych.

 

 

 

Czytaj również

Najchętniej czytane

Działalność nierejestrowa...

Firma na próbę, zarabiani...

Czy można mieć dwie dział...

Czy można posiadać więcej...

Czynny żal. Jak działa? W...

Czynny żal pozwala unikną...
Mała Księgowość

Najnowsze

Zadatek czy zaliczka

Zadatek i zaliczka to poj...

Kalkulator odsetek ustawo...

Kalkulator odsetek ustawo...

Mały ZUS i działalność go...

Czy działalność gospodar...

Chcesz być na bieżąco z najnowszymi wiadomościami?

Wpisz tylko swój email, a będziemy w kontakcie. To takie proste!