Marketing szeptany. Jak działa?

Marketing szeptany rozwinął się szczególnie mocno za sprawą internetu. Może pomóc ale i w równym stopniu zaszkodzić. Na czym polega marketing szeptany?

Dla wielu osób marketing szeptany jest jedną z najbardziej skutecznych metod reklamowania swojej firmy. Inni uważają, że to pierwszy krok do pogorszenia wizerunku swojej firmy. Na czym dokładnie polega marketing szeptany?

Marketing szeptany działa na podobnej zasadzie jak plotka. Plotkowanie istnieje praktycznie od zawsze i do rozwoju plotek wcale nie potrzebujemy internetu. Gdy jednak sieć internetowa zaczęła się rozwijać kilkadziesiąt lat temu, marketingowcy stwierdzili, że warto wykorzystywać mechanizm plotki. I tak powstał marketing szeptany

Co to jest marketing szeptany?

Marketing szeptany opiera się na założeniu, że najlepszą reklamą, wizytówką firmy, czy produktu są klienci, użytkownicy, którzy sami, w sposób naturalny przekazują dobre informacje o marce. Najważniejszą rolę pełnią tu więc klienci. Specjaliści marketingu odpowiadają za kierowanie dyskusji w taką stronę by jak najskuteczniej rozchodziły się odpowiednie informacje. I co najważniejsze, by przekaz skłonił do zakupu produktu lub skorzystania z usługi innych klientów. Musi się to jednak odbywać w sposób nienachalny i naturalny. Mówiąc inaczej, marketing szeptany to po prostu przekazywanie rekomendacji przez klientów innym osobom. Wszystko dlatego, że ci, których znamy wzbudzają w nas większe zainteresowanie.

Skuteczność marketingu szeptanego

Marketing szeptany może być wyjątkowo skuteczny. Trzeba jednak pamiętać o tym, że wszystkie działania marketingowe powinny być etyczne. Nie można więc mówić źle o konkurencji, nie wolno też kłamać. W idealnym świecie marketing szeptany opiera się na przekazywaniu zalet produktu w sposób wyważony. Odbiorcy bowiem bardzo szybko wyłapią, że opisywanie produktu wyłącznie w kategorii zalet nie musi być szczere.

Ile kosztuje marketing szeptany?

Marketing szeptany to jeden z najprostszych sposobów zbudowania wiarygodności wśród klientów. Jest też bardzo skuteczny. Im lepiej znamy media społecznościowe, grupy na forach internetowych, tym lepiej będzie wykorzystać zalety marketingu szeptanego.

Dziś na rynku można znaleźć firmy, które oferują umieszczanie pozytywnych postów pod wpisami na blogach, moderowanie dyskusji na forach internetowych, a także w mediach społecznościowych. To również dodawanie opinii bezpośrednio pod kartami produktowymi w sklepach internetowych. Koszt obsługi takiej firmy zależy od liczby wpisów ale jest to przynajmniej kilkaset złotych za paczkę wpisów.

Marketing szeptany jak już wspomnieliśmy może też spowodować, że wizerunek naszej firmy ucierpi. W jaki sposób? Nieumiejętnie prowadzony, zbyt nachalnie zachwalający produkty może znacząco obniżyć wiarygodność takich działań, co przyniesie efekt odwrotny do zamierzonego. Podobnie szkalowanie konkurencji może doprowadzić do niezbyt korzystnej konfrontacji z konkurentem.

Jeśli więc decydujemy się na marketing szeptany, koniecznie musimy poznać zalety i wady takiego rozwiązania. Bo nie sztuką jest robić cokolwiek. Ważne by to, na co się zdecydujemy, przyniosło nam jak najwięcej korzyści.

Czytaj również

Najchętniej czytane

Działalność nierejestrowa...

Firma na próbę, zarabiani...

Czy można mieć dwie dział...

Czy można posiadać więcej...

Czynny żal. Jak działa? W...

Czynny żal pozwala unikną...
Mała Księgowość

Najnowsze

Zadatek czy zaliczka

Zadatek i zaliczka to poj...

Kalkulator odsetek ustawo...

Kalkulator odsetek ustawo...

Mały ZUS i działalność go...

Czy działalność gospodar...

Chcesz być na bieżąco z najnowszymi wiadomościami?

Wpisz tylko swój email, a będziemy w kontakcie. To takie proste!