Marża i narzut – czym się różnią?

Marża i narzut to dwa pojęcia, które są bardzo często stosowane przez przedsiębiorców. Problem w tym, że nie zawsze wiedzą znają oni prawidłowe ich znaczenie. Czym się różnią marża i narzut?

Marża i narzut nie znaczą tego samego. Nie można tych pojęć stosować zamiennie. Warto wiedzieć, jak liczyć marżę i jak liczyć narzut. Te wielkości pozwolą nam obliczyć zysk.

Co to jest marża?

Marża pomaga określić rentowność sklepu. Mówiąc inaczej, jesteśmy w stanie dzięki temu określić, czy biznes się opłaca, czy nie. Marża pozwala dowiedzieć się ile towaru trzeba sprzedać, żeby uzyskać konkretny zysk na koniec miesiąca. Dzięki marży możemy też łatwo sprawdzić, który produkt jest najbardziej rentowny. Czym więc jest dokładnie marża? Marża to zysk ze sprzedaży danego towaru. Najprościej mówiąc jest to różnica między kosztami wytworzenia, a ceną sprzedaży.

Jak liczyć marżę?

Skoro marża jest różnicą między kosztami wytworzenia, a ceną sprzedaży, to przyjmijmy, że jeden z produktów kupujemy za 10 zł, a sprzedajemy za 17 zł. Różnica to 7 zł. Marża na sprzedaży tego produktu to 7 zł. Nie oznacza to jednak, że całe 7 zł jest naszym zyskiem. Nie można zapomnieć o kosztach związanych ze sprzedażą danego produktu. Chodzi tu np. o koszty magazynu, opakowań, czy kosztach pracowników. Jeśli więc kupiliśmy produkt za 10 zł, koszt magazynowania i opakowania to 1 zł, a sprzedajemy go za 17 zł, to nasza marża w tym przypadku wyniesie 6 zł. Będzie to marża brutto. Musimy tez od niej odliczyć wszystkie konieczne podatki i dopiero wtedy będziemy mieli marżę netto, czyli czysty zysk.

Co to jest narzut?

Narzut jest to wartość, którą dodaje się do zakupionego produktu, tak by obliczyć cenę, w jakiej będziemy go sprzedawali. Operując na przykładzie: Kupujemy produkt za 10 zł. Jeśli nasz narzut wynosi 100%, to cena sprzedaży danego towaru wyniesie 20 zł.

Różnice między marżą, a narzutem

Jak widać różnice między marżą, a narzutem są spore. Marżę liczymy „od góry”, a narzut „od dołu”. Marża może być wyrażona kwotowo lub procentowo. Podobnie narzut, choć ten zwykle określamy procentowo.

Przyjmijmy, że koszt zakupu danego produktu to 80 zł. Firma sprzedaje go za 100 zł. W takiej sytuacji zysk to 20 zł, czyli 20%. W tym samym przypadku narzut będzie wynosił 25%. Wszystko dlatego, że cenę zakupu 80 zł trzeba podnieść o 25%, by cena sprzedaży wynosiła 100 zł, a zysk wyniósł 20 zł.

Podsumowując – kwotowo w tym przypadku marża i narzut będą takie same. Inaczej będzie to jednak wyglądało procentowo. Jeśli towar kupujemy za 80 zł, a sprzedajemy za 100 zł, to zarówno marża, jak i narzut będą wynosiły 20 zł. Procentowo będą to jednak inne wartości. Marża wyniesie 20%, a narzut 25%.

Jak zamienić marżę kwotą na procentową?

No dobrze, wiemy już ile wynosi marża kwotowa. A jak obliczyć ją procentowo? Jeśli cena zakupu produktu to 80 zł, a cena sprzedaży 100 zł t marzą kwotowa wynosi 20 zł. Żeby obliczyć marżę procentową trzeba zastosować wzór:

Marża procentowa = (cena sprzedaży – cena zakupu) / cena sprzedaży x 100

I tak = (100 zł – 80 zł)/100 x 100 proc.

Marża procentowa jest więc stosunkiem zysku do ceny sprzedaży.

Wzór na narzut

W przypadku narzutu stosujemy trochę inny wzór

Narzut procentowy = (cena sprzedaży – cena zakupu) / cena zakupu x 100

I tak = (100 zł – 80 zł)/ 80 zł x 100 = 25%

Właściwie rozróżnianie pojęć marża i narzut może mieć ogromne znaczenie dla określania zyskowności, a co za tym idzie planów inwestycyjnych i rozwoju firmy.

 

Mała Księgowość Rzeczpospolitej

Czytaj również

Najchętniej czytane

Działalność nierejestrowa...

Firma na próbę, zarabiani...

Czy można mieć dwie dział...

Czy można posiadać więcej...

Czynny żal. Jak działa? W...

Czynny żal pozwala unikną...
Mała Księgowość

Najnowsze

Zadatek czy zaliczka

Zadatek i zaliczka to poj...

Kalkulator odsetek ustawo...

Kalkulator odsetek ustawo...

Mały ZUS i działalność go...

Czy działalność gospodar...

Chcesz być na bieżąco z najnowszymi wiadomościami?

Wpisz tylko swój email, a będziemy w kontakcie. To takie proste!