Odpowiedzialność przedsiębiorcy za produkt. Co obejmuje?

Czy przedsiębiorca może sprzedawać wszystko bez żadnych ograniczeń? Jaka jest odpowiedzialność za produkt, który wprowadza na rynek?

Kwestia odpowiedzialności za towar ze strony producenta budzi sporo kontrowersji. Z jednej strony klienci chcą by produkty, które kupują były niezawodne, bezpieczne i nie ulegały awarii. Z drugiej, producentom zależy na tym by klienci kupowali coraz to nowsze produkty i zamiast je naprawiać wymieniali na nowe. Klienci opierają często swoje wybory na gwarancji dawanej przez producenta.

Czy w związku z tym przedsiębiorca musi udzielić gwarancji na towar lub usługę? Jak z jego odpowiedzialnością za produkt?

Czy przedsiębiorca musi udzielić gwarancji produktowej?

Przedsiębiorca może choć nie musi udzielać gwarancji. Gdy jednak gwarancji udzieli, to oznacza to dokładnie tyle, że w określonych sytuacjach konsument, który kupił towar lub usługę może np. żądać naprawy. Dobrze by dokument, który określa warunki gwarancji zawierał pewne ograniczenia. Chodzi o to, by producent sprzętu miał możliwość zabezpieczyć się przed ewentualnymi szkoda związanymi chociażby z niewłaściwym użytkowaniem czy serwisowaniem produktu przez klienta.

Niektórzy producenci określają różne warunki gwarancji dla konkretnego terytorium, a także odrębny czas, w którym obowiązuje gwarancja. Może to być spowodowane chociażby minimalną długością gwarancji określoną przez prawo danego kraju.

Mała Księgowość Rzeczpospolitej

Gwarancja, a reklamacja

Odpowiedzialność związana z gwarancją nie jest tym samym co prawo do reklamacji. Jeśli przedsiębiorca sprzeda towar wadliwy albo niezgodny z umową, to niezależnie od tego, czy udzielił na niego gwarancji, czy nie, kupujący (konsument) może skorzystać z prawa do reklamacji. Reklamacja i gwarancja są od siebie niezależne. Jeśli korzysta się z jednego, to można skorzystać i z drugiego.

CZYTAJ TAKŻE: Doradca podatkowy. Czy jego opinia jest wiążąca?

Rękojmia sprzedawcy

Odpowiedzialność przedsiębiorcy związana jest też z rękojmią. Mówiąc bardzo wprost, jest to odpowiedzialność za wadę towaru, zarówno fizyczną, jak i wadę prawną. I to niezależnie, czy sprzedawca zdawał sobie sprawę z wady danego produktu, czy nie. Jeśli więc łańcuch kolejnych dostawców jest długi, warto zadbać o to by przedsiębiorca za każdym razem wiedział, kto jest ogniwem odpowiadającym za ewentualną wadę.

Wada produktu

Wada produktu w polskim prawie odnosi się do stanu, gdy istnieje niezgodność rzeczy z umową. Mowa o sytuacji gdy dany przedmiot nie ma właściwości, którą powinien posiadać, a sprzedawca zapewniał, że je posiada. Wada jest również wtedy gdy towar został nieprawidłowo zamontowany w sklepie, a użytkownik uruchomił go zgodnie z instrukcją. Przykład? Jeśli sprzedawca przekonuje, że wiertarka będzie w stanie wiercić w betonie, a dokumenty wskazują na to, że ma za małą moc na to, to wtedy mówimy o wadzie. To samo tyczy się producenta i sprzedawcy. Jeśli producent zapewnia sprzedawcę, że produkt ma określone właściwości, a w rzeczywistości takowych nie posiada, to produkt po prostu ma wadę.

Wada prawna dotyczy sytuacji, w której np. sprzedana rzecz nie należy do osoby trzeciej. Mówiąc inaczej, gdy używanie produktu wiąże się z pewnymi ograniczeniami.

Mała Księgowość Rzeczpospolitej

Czytaj również

Najchętniej czytane

Działalność nierejestrowa...

Firma na próbę, zarabiani...

Czy można mieć dwie dział...

Czy można posiadać więcej...

Czynny żal. Jak działa? W...

Czynny żal pozwala unikną...
Mała Księgowość

Najnowsze

Zadatek czy zaliczka

Zadatek i zaliczka to poj...

Kalkulator odsetek ustawo...

Kalkulator odsetek ustawo...

Mały ZUS i działalność go...

Czy działalność gospodar...

Chcesz być na bieżąco z najnowszymi wiadomościami?

Wpisz tylko swój email, a będziemy w kontakcie. To takie proste!