Samodzielne prowadzenie księgowości. Co musisz wiedzieć?

Samodzielne prowadzenie księgowości może być dobrym sposobem na to by mieć pełną świadomość finansów firmy i stały dostęp do całej dokumentacji.

Samodzielne prowadzenie księgowości nie jest trudne. W przypadku małej firmy, może być okazją do oszczędności, a także lepszego zrozumienia jak działa biznes. Gdy będziemy wiedzieć jak rozlicza się konkretne transakcje, zdecydowanie łatwiej będzie nam prowadzić firmę.

Czy opłaca się samodzielna księgowość?

Koszt obsługi biura rachunkowego jest coraz wyższy. Nawet w przypadku małych firm, to przynajmniej 150-200 złotych miesięcznie. Jeśli samodzielnie poprowadzimy księgowość, to nie dość, że ta kwota zostanie w naszej kieszeni, to dodatkowo przedsiębiorca zyska sporo dodatkowej wiedzy o kondycji finansowej swojego biznesu.

Samodzielna księgowość jest opcją dla małego przedsiębiorcy. Jeśli nie zatrudniasz pracowników, działasz sam, to i z samodzielną księgowością sobie poradzisz. Szczególnie, gdy nie wystawiasz wielu faktur, a i kosztów nie generujesz zbyt wysokich.

Księgowość może być prowadzona na trzy sposoby: poprzez biuro rachunkowe, zatrudnienie swojego księgowego albo samodzielnie prowadzić księgowość

CZYTAJ TAKŻE: Księgowy i doradca podatkowy. Różnice

Czy prowadzenie samodzielnej księgowości wymaga certyfikatów?

Żeby prowadzić samodzielnie księgowość, nie potrzeba żadnego specjalnego zezwolenia. Dzięki programom do automatycznej księgowości można to zrobić łatwo.

Mała Księgowość Rzeczpospolitej

Jak zacząć samodzielnie prowadzić księgowość?

Jeśli wcześniej twoją księgowość prowadziło biuro rachunkowe, a chcesz samodzielnie prowadzić działalność, najpierw trzeba wypowiedzieć umowę z księgowym. Jeśli dopiero otwierasz firmę, to wystarczy zgłosić fakt samodzielnego prowadzenia działalności w CEIDG. Wypowiadając umowę z biurem rachunkowym, musisz pamiętać, że teraz samodzielnie będziesz odpowiedzialny za przechowywanie dokumentów.

W przypadku samodzielnego prowadzenia księgowości, będziesz prowadził księgę przychodów i rozchodów. We wszystkich działaniach może pomóc specjalny program księgowy. Takie program sam wylicza zaliczkę na podatek dochodowy, a jeśli jesteś płatnikiem VAT, również kwotę podatku VAT do zapłaty.

CZYTAJ TAKŻE: Ewidencja przebiegu pojazdu – jak prowadzić?

Księga Przychodów i Rozchodów, która jest podstawą prowadzenia księgowości w małej firmie, jest po prostu ewidencją konkretnych zdarzeń gospodarczych. W KPiR są zapisane przychody, które uzyskano ze sprzedaży ale i wszystkie inne przychody, które nie są bezpośrednio związane z prowadzoną działalnością. KPiR służy też do zapisów zakupu towarów handlowych, a także materiałów wykorzystywanych w działalności. Księga Przychodów i Rozchodów to też spis kosztów, które są ponoszone w związku z prowadzeniem działalności. Co miesiąc przedsiębiorca przygotowuje wydruk zapisów, których dokonuje się w konkretnym miesiącu. System księgowy sam wygeneruje odpowiednie deklaracje i dokumenty, które trzeba wysłać do urzędu skarbowego czy ZUS

Program do księgowości

Na rynku jest dostępnych wiele programów do prowadzenia samodzielnej księgowości. Ich obsługa jest bardzo prosta. Po ściągnięciu programu na dysk komputera wprowadzamy dane firmowe (zwykle wystarczy numer NIP – system sam „ściągnie” potrzebne dane z rządowych rejestrów). Po zatwierdzeniu danych firmowych, będziemy mogli od razu wystawiać faktury sprzedażowe. Dane naszej firmy będą już w systemie i nie trzeba będzie ich każdorazowo wprowadzać. Gdy dokonamy zakupu potwierdzonego fakturą, wystarczy wprowadzić fakturę zakupową do systemu. Program księgowy samodzielnie dokona klasyfikacji określonego wydatku, a także na bieżąco będzie obliczał zysk firmy i przedstawi symulację podatku, który trzeba będzie zapłacić. Jeśli prowadzisz działalność, która podlega zwolnieniu z VAT, to akurat ten element też jest uwzględniony w systemie. Zaznacza się to, na etapie rejestracji programu księgowego.

Najlepszy program księgowy

Dobry program do samodzielnego księgowania generuje rejestry VAT – jeśli przedsiębiorca jest zarejestrowany jako czynny podatnik VAT, ewidencje środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, ewidencje przebiegu pojazdu dla celów podatku VAT.

Chcę prowadzić sam księgowość. Co muszę zrobić?

Jeśli przedsiębiorca chce sam prowadzić księgowość, to trzeba samodzielnie obliczyć zaliczki na podatek i je opłacić. Na szczęście system księgowy sam oblicza te wartości, a przedsiębiorcy pozostanie tylko wykonanie przelewu.

Czytaj również

Najchętniej czytane

Działalność nierejestrowa...

Firma na próbę, zarabiani...

Czy można mieć dwie dział...

Czy można posiadać więcej...

Czynny żal. Jak działa? W...

Czynny żal pozwala unikną...
Mała Księgowość

Najnowsze

Zadatek czy zaliczka

Zadatek i zaliczka to poj...

Kalkulator odsetek ustawo...

Kalkulator odsetek ustawo...

Mały ZUS i działalność go...

Czy działalność gospodar...

Chcesz być na bieżąco z najnowszymi wiadomościami?

Wpisz tylko swój email, a będziemy w kontakcie. To takie proste!