Co to znaczy skuteczna reklama w internecie? Jaka reklama jest bardzo skuteczna?
Niezależnie od tego, czy przedsiębiorca dopiero zaczął biznesową przygodę, czy też ma już sporo doświadczenia w tym zakresie, kwestia reklamy w internecie zawsze pozostaje nieodkrytą dziedziną. Jak podejść więc do reklamy w internecie? Kiedy reklama będzie skuteczna? Jak się reklamować w internecie?
Skuteczne zdobywanie klientów
Reklama w internecie jest skuteczna, o ile pozyskuje klientów. Tak długo, jak dzięki niej jesteśmy w stanie generować nowe zamówienia, wyda nam się ona bardzo efektywna. Nie warto wierzyć w zapewnienia, że tyko reklama na FB, Instagramie czy innych social mediach się opłaca. O skuteczności decyduje bowiem przede wszystkim to, gdzie przebywa nasz klient.
Segmentacja klienta
Kim jest twój klient? W jaki sposób porusza się w internecie szukając konkretnej usługi lub produktu? Na te pytania powinno odpowiedzieć proste badanie rynkowe. To, jakiego rodzaju reklamy użyjesz będzie bowiem zależało przede wszystkim od segmentacji klienta. Innych narzędzi i platform użyjemy gdy twój klient jest bardzo młody, a innych gdy jest w średnim wieku. Obecnie coraz więcej starszych klientów pozostaje na Facebooku, a młodzi są obecni na Tik Toku.
Linkedin uważany jest za miejsce do reklamowania produktów i usług dla segmentu biznesowego. Ostateczna decyzja odnośnie tego jakiego medium i platformy użyjesz do reklamowania się w internecie będzie zależała przede wszystkim od rodzaju produktu, który oferujesz, także tego gdzie przebywa twój klient.
Coraz częściej łączy się dziś wiele rodzajów reklamy: reklama w social mediach wspierana jest przez mailing, czy bardziej zaanwansowaną reklamę programatyczną i na odwrót – te działania wspierają reklamę w social media, marketing kontentowy itd.
Jak reklamować się w internecie?
Jeśli więc chcemy rozpocząć reklamowanie naszej firmy w internecie, warto przygotować sobie pod to działanie odpowiedni grunt. I tak. Warto dowiedzieć się, jaki jest nasz klient, co robi, co kupuje, gdzie bywa, jakie strony internetowe odwiedza. Gdy takie podstawowe informacje zbierzemy, wtedy zawężamy sobie pole reklamowe do miejsc, które mogą wygenerować nam wyższą konwersję. Pamiętajmy, że na skuteczność reklamy wpływ będzie mieć także produkt lub usługa, którą sprzedajemy. Im bardziej niszowy produkt, tym potrzeba bardziej wysublimowanych reklam.
Ile kosztuje reklama w internecie?
Reklamy popularnych produktów będą musiały „przebić” się przez bardzo dużą ilość konkurencyjnych reklam co podniesie koszt reklamy. Warto jednak pamiętać, że grupa osób zainteresowanych popularnym produktem jest spora wiec reklamy można zamieszczać w ogólnotematycznych witrynach.
Strategia reklamowa
Zaczynając pracę nad strategią reklamową dobrze jest wybrać sobie najpierw kilka miejsce w internecie, w których zaczniemy realizację kampanii. Może to być Facebook, Instagram albo linki partnerskie w innych serwisach. Dla określonych produktów, np. w segmencie biznesowym można spróbować z content marketingiem. Dzięki opisywaniu studium przypadku, chwaleniu się tym, co udało się nam zrobić z innymi klientami mamy szasnę na zdobycie kolejnych kontraktów.
Jednak całkowicie podstawową kwestią jest dobrze zbudowana strona firmy lub strona produktu. Na nic zda się nawet kilkadziesiąt reklam z dużym budżetem skoro klienci nie będą w stanie kupić produktu bo np. opis jest niezrozumiały albo ścieżka zakupowa zbyt długa.
To ile kosztuje reklama? Zależy ona przede wszystkim od rodzaju reklamy i tego na jaką frazę (wyrażenie) chcemy się pozycjonować. Może to być kilka groszy za kliknięcie albo nawet kilkanaście złotych. Trzeba to dobrze skalkulować. Policzyć czy opłaca się wydać pieniądze akurat na ten rodzaj reklamy.
Koszt reklamy
Wciąż większość klientów zwraca uwagę na to by reklama była jak najtańsza. Ważniejsze jest jednak to by ustalić taki budżet, który pozwoli wygenerować odpowiednią konwersję. To, że reklama jest dobra, świadczą efekty. I to takie efekty, które jesteśmy w stanie zmierzyć. Nie jest tak, że najlepsza reklama internetowa to ta, na którą wydajesz najmniej. To ta, która kosztuje Cię najmniej w stosunku do osiągniętych z niej efektów. To subtelna różnica.
Planując koszt reklamy, zaplanuj konkretny przychód lub rentowność, którą chcesz osiągnąć. Zamiast określać, że chcesz zwiększyć przychody, zaplanuj osiągnięcie 1 mln złotych przychodów. Po drugie, sprawdzaj podstawowe dane. Zwracaj uwagę na koszt pozyskania leada, koszt konwersji. Musisz te dane porównać z przychodem, który był wygenerowany. Musisz pamiętać, że dane, które są w narzędziach reklamowych nie zawsze odpowiadają kontekstowi. Podczas analizy sprzedaży warto też sprawdzać, które produkty najlepiej się sprzedają.
Warto pamiętać, że reklama internetowa powinna być dopasowana konkretnie do branży. Jeśli sprzedajesz towary masowe, gdzie dużą wagę odgrywa cena produktu, reklama będzie wyglądała zupełnie inaczej, niż w sytuacji gdy twój produkt lub usługa są niszowe. Konieczne będzie próbowanie różnych schematów reklamowych, różnych źródeł. Najważniejsze by te działania spowodowały, że sprzedasz więcej swoich produktów i usług