Zapotrzebowanie rynku. Jak znaleźć niszę w biznesie?

Jak sprawdzić zapotrzebowanie rynku na daną usługę czy produkt? Jak odnaleźć swoją niszę rynkową?

Zapotrzebowanie na konkretną usługę czy produkt może decydować o sukcesie lub porażce biznesu. Bardzo ważne jest więc znalezienie wycinka danej branży, w której chcemy prowadzić biznes. Znalezienie niszy rynkowej to jedna z popularniejszych strategii biznesowych. Choćby dlatego, że jest mniejsza konkurencja. Obsługa wąskiego wycinka rynku powoduje też, że rentowność takiej firmy jest z reguły wyższa.

Nisza rynkowa – jak ją znaleźć

Najlepszym sposobem na skuteczne wykorzystanie niszy rynkowej jest znalezienie odpowiedniej grupy przyszłych odbiorców i dopasowanie do niej produktu lub usługi. Można to zrobić choćby przeszukując branżowe fora tematyczne. Użytkownicy często wpisują swoje potrzeby, przekazują informacje o tym, czego nie ma na rynku, a to dobry sposób na skuteczne badanie rynku. Co za tym idzie przeglądaj też tematyczne grupy w mediach społecznościowych. Rozmawiaj też z potencjalnymi odbiorcami swoich usług lub produktów. Pytaj ich o potrzeby.

Badanie rynkowe

Rozmowy z klientami to początek badania rynkowego. Pamiętaj, że nie zawsze to, co ty uważasz za atrakcyjne, będzie takim dla klienta. Śledź, co proponują firmy, które już działają na rynku. Przeanalizuj w jaki sposób działają, jak zdobywają klientów. Jeśli masz pomysł na produkt lub usługę, zrób małe badanie rynkowe. Pamiętaj jednak, żeby sprawdzać zapotrzebowanie na produkt wśród potencjalnie zainteresowanych, a nie wśród rodziny i znajomych. Dlaczego? Rodzina i znajomi z sympatii do Ciebie mogą nieobiektywnie ocenić Twój pomysł.

Lokalny biznes

Część osób uważa, że nisza to działanie wyłącznie w ramach lokalnego rynku. W sposób, który pozwoli zdobyć w tym wycinku branży dominującą pozycję. Dobrym sposobem może być dopasowanie globalnego biznesu do potrzeb lokalnej społeczności.

Wartość dodana do już istniejącego produktu

Dziś bardzo trudno jest wymyślić unikalny produkt. Znacznie łatwiejsze jest dodanie funkcjonalności to już istniejącego rozwiązania. Choćby dodanie poradnika spawacza amatora do sprzedaży produktów spawalniczych albo dodanie gratis ubezpieczenia domu do usługi remontowej, którą wykonujesz. Popularnym modelem jest usługa montażu przy sprzedaży produktów albo dodatkowe usługi serwisowe dla produktu, gdy gwarancja producenta się skończy.

Zmiany w prawie – pomysł na biznes

Budowanie niszy można oprzeć na zmianach w prawie. Jeśli wiesz, że niedługo zostanie uchwalony nowy obowiązek rejestracyjny lub pojawi się konieczność uzyskiwania określonych uprawnień dla jakiejś dziedziny, warto to wykorzystać. Świetnym przykładem było wprowadzenie kilka lat temu ustawy RODO, która wymusiła na wielu firmach stworzenie programów ochrony danych osobowych. To spowodowało, że powstało wiele nowych firm, które pomagały we wdrożeniu tego elementu. Podobnie było w przypadku zmian prawnych związanych z koniecznością wymiany pieców na bardziej ekologiczne. To było pole do popisu wielu firm instalatorskich.

Jak sprawdzić, czego potrzebują klienci?

Zastanawiasz się, czego potrzebują klienci? Najłatwiej sprawdzić to z pomocą narzędzi internetowych. Wyszukiwarka słów kluczowych google wskazuje, czego szukają użytkownicy internetu. Można zobaczyć ile wyszukiwań ma dane zapytanie. Google pozwala też zestawić odpowiednie słowa kluczowe i porównać je z konkurencją. Google Trends porównuje frazy wpisywane przez użytkowników z częstotliwością ich występowania.

Sprzedaż na allegro

Są przedsiębiorcy, którzy próbują swoich sił jako sprzedawca Allegro. Zastanawiają się, co najlepiej sprzedaje się na platformie allegro. Ciekawe narzędzie do sprawdzenia popularności konkretnych produktów jest Trade Watch. Analizuje trendy rynkowe i wskazuje jaki poziom sprzedaży konkretnego produktu generowany jest w platformie. Narzędzie pomaga w ocenie, co cieszy się dużym zainteresowaniem wśród klientów.

Niezależnie od tego na jaki rodzaj biznesu się zdecydujesz, pamiętaj, że każda działalność wiąże się z ryzykiem niepowodzenia. Musisz więc umiejętnie ocenić jak dużą stratę jesteś w stanie ponieść, żeby zdecydować się na dany biznes.

Czytaj również

Najchętniej czytane

Działalność nierejestrowa...

Firma na próbę, zarabiani...

Czy można mieć dwie dział...

Czy można posiadać więcej...

Czynny żal. Jak działa? W...

Czynny żal pozwala unikną...
Mała Księgowość

Najnowsze

Zadatek czy zaliczka

Zadatek i zaliczka to poj...

Kalkulator odsetek ustawo...

Kalkulator odsetek ustawo...

Mały ZUS i działalność go...

Czy działalność gospodar...

Chcesz być na bieżąco z najnowszymi wiadomościami?

Wpisz tylko swój email, a będziemy w kontakcie. To takie proste!